DANCE AND SOCIAL INCLUSION

limits and possibilities

Keywords: Social Inclusion, Public policies, Dance

Abstract

Dance was historically linked to social life as a form of artistic expression in different historical periods. Currently, it is considered a strong tool for social inclusion, as it goes beyond the transformation of body movements into poetic meanings and manages to make the subjects who benefit from it undergo a life transformation in search of dignity and well-being. In this article, dance is presented in its inclusive dimension, based on reports collected for the master's thesis in the final phase called “Dance as an instrument of social inclusion: a case study”. The approach is qualitative and the research instrument was the interview with 4 former students and their mothers. of the social project “Ballet para Todos” linked to a Non-Governmental Organization (NGO) financed by the public power, in the municipality of Varginha-MG. The analysis of the narratives was carried out using the triangulation technique, which articulates the narratives to the context in which they were produced and the dialogue with the authors. The reports point to subjective and objective achievements of the former students through participation in the social project, highlighting the need for public policies for the excluded segments of our society, even if they do not have the capacity for radical transformation of the current social order.

 

Author Biographies

Nídia Batista, Centro Universitário do Sul de Minas - UNIS-MG

Possui graduação em Educação Física pelo Centro Universitário do Sul de Minas- UNIS-MG (2001); Pós- graduação em Treinamento Esportivo de Base pelo Centro Universitário do sul de Minas- UNIS-MG (2008); Mestranda em Gestão e Desenvolvimento Regional - UNIS-MG; Formada em Ballet clássico pelo método Royal Academy of Dancing(1998). Atualmente, atua como empreendedora cultural,  professora de Educação Física e Dança na cidade de Varginha-MG.

Elisa Maria Andrade Brisola, Centro Universitário do Sul de Minas - UNIS-MG

Possui graduação em Serviço Social pela Universidade do Vale do Paraíba (1984); Mestrado e Doutorado em Serviço Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1996 e 2003 respectivamente). Atualmente é professora assistente da Universidade de Taubaté. Tem experiência na área da Política de Assistência Social e saúde. Na UNITAU compõe  o corpo permanente do Mestrado Interdisciplinar "Desenvolvimento Humano: políticas sociais e Formação", ministrando aulas e orientando alunos. No Centro Universitário Unis -MG participa como professora do corpo permanente do Mestrado em Gestão e Desenvolvimento Regional.

Celso Augusto dos Santos Gomes, Centro Universitário do Sul de Minas - UNIS-MG

Concluiu doutorado em Educação pela UNIMEP com bolsa da FAPEMIG pesquisando a constituição de saberes e fazeres de professores de música que atuam no ensino superior (licenciatura) na modalidade EaD. Tem mestrado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital pela PUC-SP sob a área de concentração: "Processos Cognitivos e Ambientes Digitais". É também pós-graduado em Docência em Educação a Distância no Centro Universitário do Sul de Minas (UNIS-MG), em Psicopedagogia Institucional (UCB), em Designer Instrucional para a EaD virtual pela Universidade Federal de Itajubá e em Tecnologia e EaD (UNIS-MG). Tem Licenciatura em Música e Bacharelado em Música, este último pelo Centro Universitário das Faculdades Integradas Alcântara Machado (2003). É professor no Mestrado Acadêmico em Gestão e Desenvolvimento Regional, atuando na linha de pesquisa Processos Formativos e Desenvolvimento.

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Published
2023-06-16
How to Cite
Batista, N., Maria Andrade Brisola, E., & Gomes, C. A. dos S. (2023). DANCE AND SOCIAL INCLUSION. Interação - Revista De Ensino, Pesquisa E Extensão, 25(1), 50 - 65. https://doi.org/10.33836/interacao.v25i1.774