SCHOOL MANAGEMENT - CHALLENGE FOR THE CONSTITUTION OF A DEMOCRATIC SPACE

Desafio para a constituição de um espaço democrático

  • Claudinei Sérgio Vicente Centro Universitário do Sul de Minas - UNIS-MG
  • Ariovaldo Francisco Silva Centro Universitário do Sul de Minas - UNIS-MG https://orcid.org/0000-0003-4582-1913
  • Mariana Aranha Souza Centro Universitário do Sul de Minas - UNIS-MG
Keywords: School management, Management dimensions, Training of managers, Directors of SRE Varginha

Abstract

This article aims to investigate the main challenges of public school management, from the perspective of directors of state schools in the region of Varginha-MG, considering their weaknesses and strengths. 72 school principals participated in this qualitative study, of the 105 invited guests, who responded to an online questionnaire, the objective of which was to analyze the sociodemographic profile of school principals; understand the initial and continuing training processes; as well as professional trajectories, their understanding of the concept of school management and management practice. The data were initially processed using the SPSS software and then the content analysis technique was used, considering the theoretical framework and the research context. The results showed that principals understand that financial, administrative and people management take up a large part of the time allocated to school management and that, if there is no planning, pedagogical management can remain in the background. The directors pointed out that exercising the profession requires a multiplicity of skills, related to teamwork and conflict mediation, as well as calm, patience, resilience, and dedication, which suggests that there is a certain precariousness of this task.

 

Author Biographies

Claudinei Sérgio Vicente, Centro Universitário do Sul de Minas - UNIS-MG

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Gestão e Desenvolvimento Regional.

Ariovaldo Francisco Silva, Centro Universitário do Sul de Minas - UNIS-MG

Possui graduação em Filosofia – Pontifícia Universidade Católica de Campinas/SP PUCC(1988), Especialização Lato-Sensu em Docência no Ensino Superior – Centro Universitário do Sul de Minas – UNIS – MG (2005). Especialização Lato-Sensu Docência na Educação a Distância – Centro Universitário do Sul de Minas – UNIS – MG (2007). Mestrado em Letras: Linguagem, Cultura e Discurso – Universidade do Vale do Rio Verde – UNINCOR – MG (2009) e Doutorado em Educação pela Universidade São Francisco – USF – Campus-Itatiba/SP (2020). Estou como Secretário Geral do Centro Universitário do Sul de Minas – UNIS-MG e do Grupo Educacional UNIS, Mantido pela Fundação de Ensino e Pesquisa do Sul de Minas – FEPESMIG, Docente das disciplinas Filosofia, Filosofia da Educação e Ética e Sociedade nos cursos de graduação nas modalidades de ensino presencial e a distância, foi coordenador do Curso de Licenciatura em Filosofia em EaD de 2007/01 à 2010/01, pelo Centro Universitário do Sul de Minas – UNIS-MG. Voluntário do Unis-Sênior do UNIS-MG e membro do Grupo de Pesquisa TCTCLAE – Teoria Crítica e Teorias Críticas Latino-Americanas e Educação (CNPq/USF).

Mariana Aranha Souza, Centro Universitário do Sul de Minas - UNIS-MG

Doutora em Educação: Currículo (2011) e Mestre em Educação: Currículo (2006) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Graduada em Pedagogia pela Faculdade Maria Augusta Ribeiro Daher (2001). Atualmente é Professora Permanente do Mestrado em Gestão e Desenvolvimento Regional do Centro Universitário do Sul de Minas -UNIS-MG e Professora Visitante do Mestrado Profissional em Educação da Universidade de Taubaté. É pesquisadora do GEPI (Grupo de Estudos e Pesquisas em Interdisciplinaridade) da PUC/SP. Atua como Coordenadora dos Cursos de Especialização em Psicopedagogia e Gestão Escolar da Universidade de Taubaté. Tem experiência como Orientadora de Pesquisas, Professora Universitária, Professora de Educação Básica e Diretora de Escola. Atua principalmente com os seguintes temas: Interdisciplinaridade, Formação de Professores, Currículo, Gestão Escolar, Didática, Educação à Distância, uso de Tecnologias e Metodologias Ativas de Aprendizagem.

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Published
2023-11-06
How to Cite
Vicente, C. S., Silva, A. F., & Souza, M. A. (2023). SCHOOL MANAGEMENT - CHALLENGE FOR THE CONSTITUTION OF A DEMOCRATIC SPACE. Interação - Revista De Ensino, Pesquisa E Extensão, 25(1), 76 - 91. https://doi.org/10.33836/interacao.v25i1.803