CHEST OF EMOTIONS

DISCOVERING EMOTIONS IN CHILDHOOD

Authors

  • Élita Cristina Gabriel Silva Centro Universitário do Sul de Minas - UNISMG
  • Ernani de Souza Guimarães Júnior Federal University of Lavras - UFLA
  • Pamela Alves Calisto Centro Universitário do Sul de Minas - UNISMG

DOI:

https://doi.org/10.36674/mythos.v21i2.917

Keywords:

Emotions, Emotional Intelligence, Child Education

Abstract

The development of emotional skills is of great importance to be presented in childhood, so that the person becomes an empathetic adult, with truly healthy relationships and endowed with Emotional Intelligence. Faced with such importance, it is important that the school includes the theme in its practices, addressing the issue of emotions with students from its early stages. The objective of this work is to describe the Baú das Emoções project, demonstrating that emotions are part of the children's universe and that children need to learn about these emotions, to know how to name them and talk about them, acquiring socio-emotional skills from an early age. The methodology used was a case study carried out with 5-year-old children in a municipal school in Varginha. Bibliographic research was also used for theoretical foundation. After the application of the project, the children were able to name the emotions, talk about what they feel, share their feelings and emotions with their teachers and colleagues. The project proved to be significant in the lives of children and their families, which became clear in their speeches and expressions.

Author Biographies

Élita Cristina Gabriel Silva, Centro Universitário do Sul de Minas - UNISMG

Psychology undergraduate student, Centro Universitário do Sul de Minas - UNIS-MG, Varginha, MG, Brazil and FAPEMIG scholarship holder.

Ernani de Souza Guimarães Júnior, Federal University of Lavras - UFLA

PhD student DAE, Federal University of Lavras, Lavras, MG, Brazil.

Pamela Alves Calisto, Centro Universitário do Sul de Minas - UNISMG

Psychology undergraduate student, Centro Universitário do Sul de Minas - UNIS-MG, Varginha, MG, Brazil.

References

ABED, A. O desenvolvimento das habilidades socioemocionais como caminho para a aprendizagem e o sucesso escolar de alunos da educação básica. São Paulo: UNESCO/MEC, 2014.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC. 2017. Disponível em:< http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_site.pdf > Acesso em 04 de nov de 2022.

CAMINHA, R.; CAMINHA, M; DUTRA, C. A prática cognitiva na infância e na adolescência. Rio Grande do Sul: Sinopsys Editora, 2016.

CASEL. Advancing Socila and Emocional Learning. In: Casel. Fundamentals of SEL. Chicago, (2020) Disponível em: https://casel.org/fundamentals-of-sel/. Acesso em: 22 fev. 2024.

DAMÁSIO, A. EMOÇÃO ou sentimento? Mental ou comportamental? Fronteiras do Pensamento, Dez, 2015. Fronteiras do Pensamento. Disponível em: https://www.fronteiras.com/leia/exibir/emocao-ou-sentimento-mental-ou-comportamental-antonio-damasio-explica-a-organizacao-afetiva-humana#:~:text=Ant%C3%B3nio%20Dam%C3%A1sio%3A%20A%20emo%C3%A7%C3%A3o%20%C3%A9,que%20se%20passa%20na%20mente . Acesso em: 20 out. 2022.

DWECK, C. S. Mindset: a nova psicologia do sucesso. Rio de Janeiro: Objetiva, 2017.

GOLEMAN, D. Inteligência Emocional: a teoria revolucionária que redefine o que é ser inteligente. 2. ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 2012.

GONDIM S. M. (org.). Manual de orientação e autodesenvolvimento emocional: reconhecendo, compreendendo e lidando com as emoções no dia a dia. 1. ed. São Paulo: Vetor Editora, 2020.

GOTTMAN, J.; DECLAIRE, J. (1997). Inteligência Emocional e a Arte de Educar Nossos Filhos (24ª ed.). Rio de Janeiro: Editora Objetiva.

FÓZ, A.; MARQUES, A. Educação emocional para professores: conhecendo as emoções para ensinar e aprender melhor. 1. ed. Curitiba: Editora Appris, 2023.

LIMA , S, O. et. al. Prevalência da Depressão nos Acadêmicos da Área de Saúde. Psicologia, Ciência e Profissão, Sergipe, Brasil, v. 39, n. 187530, p. 1-14, 20 dez. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/i/2019.v39. Acesso em: 02 nov. 2022.

LINS, M.; NEUFELD, C. Técnicas em terapia cognitivo-comportamental com crianças e adolescentes: uma perspectiva de intervenções individuais e em grupos. Rio Grande do Sul: Sinopsys Editora, 2021.

MINAS GERAIS. Currículo Referência de Minas Gerais. Belo Horizonte, Minas Gerais, 2018. Disponível em: https://curriculoreferencia.educacao.mg.gov.br/. Acesso em: 25 out. 2022.

MARTINS, J. C. C. Soft Skills: Conheça as ferramentas para você adquirir, consolidar e compartilhar conhecimentos. 1 ed. Rio de Janeiro: Brasport Livros e Multimidia Ltda. 2017.

RILTON, J. Comunicação Emocional - a arte da empatia. São Paulo: Editora Unità, 2019.

SOUSA, A. S. de et al. A Pesquisa Bibliográfica: Princípios e Fundamentos. Fucamp, [s. l], v. 43, n. 20, p. 64-83, 2021. Disponível em: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2336/1441. Acesso em: 12 nov. 2022.

VALE, V. Do tecer ao remendar: os fios da competência sócio-emocional. Exedra: Revista Científica, Brasil, v. 2, p. 129-146, 29 nov. 2009. Disponível em: http://exedra.esec.pt/?p=77. Acesso em: 01 nov. 2022.

VALENTE, M. N.; MONTEIRO, A. P. Inteligência Emocional em Contexto Escolar. Revista Eletrônica de Educação e Psicologia, v. 7, p, 1-11, set. 2016. Disponível em https://www.researchgate.net/publication/315037489_Inteligencia_Emocional_em_Contexto_Escolar. Acesso em 05 nov. 2022.

VIANA, J. Estudo de caso: o que é, exemplos e como desenvolver. 2021. Disponível em: https://keeps.com.br/estudo-de-caso-o-que-e-exemplos-e-como-desenvolver/. Acesso em: 10 nov. 2022.

Published

2024-10-01

How to Cite

Silva, Élita C. G. ., Guimarães Júnior, E. de S., & Calisto, P. A. (2024). CHEST OF EMOTIONS: DISCOVERING EMOTIONS IN CHILDHOOD. Revista Mythos, 21(2), 114–128. https://doi.org/10.36674/mythos.v21i2.917

Most read articles by the same author(s)