Practical and continuing education from the banker point of view

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33836/interacao.v26i1.832

Keywords:

Banking professional, Practical and Ongoing Training, Graduation

Abstract

This article addresses practical and ongoing training from the perspective of banking professionals. This approach is justified by the need for banking professionals to acquire new knowledge to remain competitive in the sector. The objective is to present the viewpoint of banking professionals on practical and ongoing training. Forty-four banking professionals participated in this study out of a population of 53, responding to a semi-structured and printed questionnaire. The data were processed using Sphinx®, Google Sheets®, and content analysis, considering the theoretical framework and the research context. The results obtained demonstrated that, in this sample, banking professionals hold various degrees and perceive undergraduate education as important in their professional practice and career progression. Regarding postgraduate education, it was observed that many did not pursue it, indicating a lack of interest and perceived low importance in professional practice and career advancement. Another analysis focused on the continuity of training for participants who considered free courses to be incredibly important. However, they expressed that the courses and training offered by institutions do not meet the needs for professional practice and career progression.

Author Biographies

Alessandro Messias Moreira, Centro Universitário do Sul de Minas

Graduado em Psicologia pela Universidade de Alfenas – UNIFENAS (1996), Mestre em Desenvolvimento Humano: Formação Políticas e Práticas Sociais pela Universidade de Taubaté – UNITAU (2012), Doutor em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba – UNIMEP (2016). Professor e Coordenador de Cursos de Pós- Graduação do UNIS MG, Coordenador da Comissão Própria de Avaliação – CPA, Membro do Comitê de Ética em Pesquisa e representante nato representando a CPA no Conselho Universitário do Centro Universitário do Sul de Minas – UNIS MG. Avaliador de Cursos pelo MEC/INEP. Como Professor atua principalmente com os seguintes temas: Gestão de Pessoas, Gestão de Conflitos e Negociação, Empreendedorismo, Comunicação Organizacional, Simulação Gerencial, Desenvolvimento Gerencial, Didática e Metodologia no Ensino, Pensamento Científico e Metologia da Pesquisa, Psicologia do Comportamento Organizacional e Psicologia da Educação.

Celso Augusto dos Santos Gomes, Centro Universitário do Sul de Minas

Concluiu doutorado em Educação pela UNIMEP com bolsa da FAPEMIG pesquisando a constituição de saberes e fazeres de professores de música que atuam no ensino superior (licenciatura) na modalidade EaD. Tem mestrado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital pela PUC-SP sob a área de concentração: "Processos Cognitivos e Ambientes Digitais". Neste mestrado focou a linha de pesquisa "Aprendizagem e Semiótica Cognitiva" e com bolsa CAPES/PROSUP pesquisou por recursos tecnológicos ubíquos e pervasivos em processos cooperativos de ensino e aprendizagem. É também pós-graduado em Docência em Educação a Distância no Centro Universitário do Sul de Minas (UNIS-MG), em Psicopedagogia Institucional (UCB), em Designer Instrucional para a EaD virtual pela Universidade Federal de Itajubá e em Tecnologia e EaD (UNIS-MG). Tem Licenciatura em Música e Bacharelado em Música, este último pelo Centro Universitário das Faculdades Integradas Alcântara Machado (2003). Atualmente coordenador do curso de graduação em música do Unis e professor nas pós-graduações dessa mesma instituição. Tem experiência na área de educação musical, formação docente, educação superior com ênfase em educação a distancia e tecnológica.

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Published

2024-06-13

How to Cite

Pereira, C. A. de A., Moreira, A. M., & Gomes, C. A. dos S. (2024). Practical and continuing education from the banker point of view. Interação - Revista De Ensino, Pesquisa E Extensão, 26(1), 65–77. https://doi.org/10.33836/interacao.v26i1.832