SPORT AS A TEACHING-PEDAGOGICAL TOOL IN THE SCHOOL CONTEXT
DOI:
https://doi.org/10.33836/interacao.v22i1.287Keywords:
Sport, School Physical Education, DidacticsAbstract
In recent years, sport as a content of the discipline of Physical Education teaches several influences and, from the publication of the letter of UNESCO, establishes new directions for its direction. It is the most widespread content in Physical Education classes and what most attracts the interest of students. This way, it requires that its approach in school contemplates an equally pedagogical and critical didactics. Thus, this work presents several possibilities and resources in which this content can be performed in Physical Education classes, including the critical, emancipatory, social, cultural and educational aspects of the students, which are used in constant training and development.
References
BUSSO, J.L; JÚNIOR, R.V; Sistematização epistemológica da Educação Física brasileira concepções Pedagógicas Crítico-Superadora e Crítico-Emancipátoria. Revista digital- Buenos Aires, Año 10, n° 83, abril de 2005. Disponível em: http://www.efdeportes.com/efd83/efb.htm. Acesso em: 08 nov. 19.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC / SEF, 114 p. 1998. Disponível em: https://www.google.com/search?q=BRASIL.+Par%C3%A2metros+Curriculares+Nacionais.+Bras%C3%ADlia%3A+MEC+%2F+SEF,+114+p.+1998.&gws_rd=ssl. Acesso em: 09 nov. 19.
BARRETO, N.S; GRUPPI, D.R. O esporte como papel educativo e social. Paraná. Programa de desenvolvimento educacional. 2007. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1117-4.pdf. Acesso em: 10 nov. 19.
COSTA, G.T; SOUZA, T.L.S; MOURA, H.B; Esporte no Contexto Escolar. Revista Eletrônica da Faculdade Metodista Granberry. 2014. Disponível em: http://re.granbery.edu.br/artigos/NTEw.pdf. Acesso em: 09 nov. 19.
CHAGAS, C.S; GARCIA, J.D.A. Educação Física no Brasil: apontamentos sobre as tendências constituídas até a década de 80. Revista Digital. Buenos Aires, Año 15, Nº 154, Marzo de 2011.Disponível em: http://www.efdeportes.com/efd154/educacao-fisica-no-brasil-tendencias-constituidas.htm. Acesso em: Acesso em: 07 nov. 19.
FERREIRA, H.S; SAMPAIO, J.J.C. Tendências e abordagens pedagógicas da Educação Física escolar e suas interfaces com a saúde. Revista Digital, Buenos Aires, año 18, n° 182, julio. 2013. Disponível em: http://www.efdeportes.com/efd182/tendencias-pedagogicas-da-educacao-fisica-escolar.htm. Acesso em: 10 nov. 19.
FREITAS, M.C; RINALDI, I.P.B; Abordagens pedagógicas no ensino da educação física pós década de 1970. Paraná: Programa de Desenvolvimento Educacional. 2008. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/2148-6.pdf. Acesso em: 06 nov. 19.
FREITAS, M.C; RINALDI, I.P.B; Abordagem crítico-superadora: aportes para o trato com a ginástica geral na educação física escolar. Paraná: Programa de desenvolvimento Educacional. 2009. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/2148-8.pdf. Acesso em: 05 nov. 19.
HARRIS, E.R.A; TELLES, S.C.C; FERREIRA, M.S; Abordagem crítico-superadora e a produção de conhecimento: reflexões sobre saúde e esporte na escola. Revista Mineira de Educação Física, Viçosa, v. 23, n .2, p.129-159,2015. Disponível em: https://www.google.com/search?q=Abordagem+cr%C3%ADtico-superadora+e+a+produ%C3%A7%C3%A3o+de+conhecimento%3A+reflex%C3%B5es+sobre+sa%C3%BAde+e+esporte+na+escola.&gws_rd=ssl. Acesso em: 05 nov. 19.
MARTINS, R.M; SIVA, M.E.H. Educação Física escolar contextualizada e dialógica: um percurso histórico em busca das primeiras evidências antes dos anos de 1980. Revista Corpus SCI. v. 11, n. 1, p. 55-67. jan/jun 2015. Disponível em: http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwjLxrHUpoffAhVGQZAKHeB9BnEQFjAAegQICRAC&url=http%3A%2F%2Fapl.unisuam.edu.br%2Frevistas%2Findex.php%2Fcorpusetscientia%2Farticle%2Fdownload%2F778%2F701&usg=AOvVaw3RNfAd1VCEoT5tP7i2OphE. Acesso em: 09 nov. 19.
MOREIRA, C.M; PEREIRA, J.M; O ensino do conteúdo esporte na escola o olhar dos professores iniciantes e professores experientes. DEFMH/UFSCar 2009. Disponível em: http://www.eefe.ufscar.br/upload/2.pdf. Acesso em: 04 nov. 19.
SANTOS, J; OLIVEIRA, E.L. As contribuições do esporte para a educação física escolar. Revista Educação Física UNIFAFIBE, Ano IV. n. 3. 2015. Disponível em: http://unifafibe.com.br/revistasonline/arquivos/revistaeducacaofisica/sumario/39/19122015132259.pdf. Acesso em: 03 nov. 19.
SILVA, A.T et al. Conhecimento sobre as abordagens pedagógicas da Educação Física: escola estadual x escola particular. Revista Digital. Buenos Aires, Año 15, Nº 151, Diciembre de 2010. Disponível em:
http://www.efdeportes.com/efd151/conhecimento-sobre-as-abordagens-pedagogicas-da-educacao-fisica.htm. Acesso em: 03 nov. 19.
TUBINO, M.J.G; Estudos brasileiros sobre o esporte: ênfase no esporte- educação. Maringá: Editora da Universidade Estadual de Maringá. 2010. Disponível em: http://www.listasconfef.org.br/arquivos/livro_esporte.pdf. Acesso em: 02 nov. 19.
UNESCO, Carta Internacional da Educação Física e do Esporte, 1978. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002164/216489por.pdf. Acesso em: 02 nov. 19.