Education as a sustainable development strategy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33836/interacao.v26i1.830

Keywords:

Education, Sustainable Development, Sustainable Development Goals

Abstract

This article examines the importance of education as a strategy for sustainable development based on economic literature and the United Nations' Sustainable Development Goals (SDGs). Economists recognize education as an effective strategy for national development, offering economic and social advantages. SDG 4 highlights the need for inclusive, equitable, and quality education for all throughout life. Education is seen as a pathway to better jobs, reducing inequalities, and fostering technological development. Case studies, such as the implementation of the Federal University of Latin American Integration (UNILA) in Foz do Iguaçu, demonstrate its impact not only on the economy but also on social and cultural aspects. Therefore, it is essential for economists, policymakers, and authorities to prioritize investments in education as an integral part of their sustainable development plans.

 

Author Biographies

Samantha Ribas Palazzo, Universidade Federal da Integração Latino-Americana

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Políticas Públicas e Desenvolvimento pela Universidade Federal da Integração Latino-Americana - UNILA. Pós-graduanda em ABA - Análise Aplicada ao Autismo pela Faculdade Integrada de Minhas Gerais. Pós graduada em Serviço Social na Educação, em Assistência Sociojurídica e Segurança Pública, e Serviço Social, pela Faculdade Dom Alberto. Bacharel em Serviço Social pela Universidade Federal da Integração Latino-Americana - UNILA. Tem experiência na área de Serviço Social, com ênfase em Serviço Social na Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: políticas públicas, serviço social, intervenção profissional, sociojurídico, direitos sociais, criança e adolescente, educação e questão social.

Gilson Batista Oliveira, Universidade Federal da Integração Latino-Americana

Pós-doutorando em Planejamento e Governança Pública, linha de pesquisa em Governança Pública e Desenvolvimento, na Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR (2023 - 2024). Doutor em Desenvolvimento Econômico (UFPR, 2010). Professor da Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA), onde atua no Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Desenvolvimento (PPGPPD) e no Programa de Pós-Graduação em Economia (PPGE). 

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Published

2024-05-21

How to Cite

Palazzo, S. R., & Oliveira, G. B. (2024). Education as a sustainable development strategy. Interação - Revista De Ensino, Pesquisa E Extensão, 26(1), 51–64. https://doi.org/10.33836/interacao.v26i1.830