ANALYSIS OF THE IMPACTS OF THE RAILWAY LOAD SECTOR CONCESSION IN THE 1990S

Keywords: Rail Freight Transport, Concession, Investments

Abstract

In order to be developed, a nation must have a consolidated transport matrix. When a nation has large territorial extensions, rail freight transport must have the largest share in the transport matrix as it is a modal capable of transporting large volumes of freight over medium and long distances. The process of granting railway networks was a way of eliminating the Brazilian railway sector debts and making the modal gain more investments and have a greater participation in the transport matrix. Thus, this study aims to carry out an analysis of the impacts that the concessions in the 1990s brought to the railway sector. To achieve the results, a documentary and bibliographic analysis was carried out. Hence, there was an increase in investments in both private and public sectors, a decrease in the number of accidents, an increase in direct and indirect jobs and greater participation in the production of cargo transportation. It was also possible to verify that iron ore is the largest volume transported on rail tracks, reaching almost 80% of all freight that was transported in 2018. Thus, based on research and analysis, the conclusion is that after the concession there were more positive than negative impacts. Additionally, the impacts that the concessions brought to the rail passenger transport this suggested as a theme for future researches

Author Biographies

Víctor Borges da Silva, Universidade de Taubaté (UNITAU)

Mestrando em Gestão e Desenvolvimento Regional na Universidade de Taubaté (UNITAU), Taubaté, SP, Brasil, victor_bs@yahoo.com.br

Edson Trajano Vieira, Universidade de Taubaté (UNITAU)

Doutor em História Econômica, Professor do programa de pós-graduação em Gestão e Desenvolvimento Regional da Universidade de Taubaté (UNITAU), Taubaté, SP, Brasil, etrajanov@gmail.com

Marilsa de Sá Rodrigues, Universidade de Taubaté (UNITAU)

Doutora em Administração de Empresas, Professora do programa de pós-graduação em Gestão e Desenvolvimento Regional da Universidade de Taubaté (UNITAU), Taubaté, SP, Brasil, marilsasarodrigues@hotmail.com

Edson Aparecida Araújo Querido Oliveira, Universidade de Taubaté (UNITAU)

Doutor em Engenharia Aeronáutica e Mecânica, Professor do programa de pós-graduação em Gestão e Desenvolvimento Regional da Universidade de Taubaté (UNITAU), Taubaté, SP, Brasil, edsonaaqo@gmail.com

References

ANTF. A Evolução do Transporte Ferroviário Brasileiro Nos Últimos 15 anos: Conquistas, Avanços e Desafios, 2012.

ANTF. Informações Gerais.

ANTT. Agência Nacional dos Transportes Terrestres. Contrato de concessão da Ferrovia Norte-Sul é assinado.

ANTT. Anuário Estatístico.

BRASIL. SENADO FEDERAL. Governo avalia retomada total da ferrovia transnordestina.

CNS. Transnordestina Logística S/A.

DNIT. Departamento Nacional de Infra-Estrutura de Transportes. Incentivos do Governo Imperial.

IBGE. Séries Históricas – PIB.

ILOS. Os Avanços do Transporte Ferroviário de Carga no Brasil após as Privatizações: Uma Análise segundo a perspectiva de usuários, prestadores de serviço e governo. 2002.

KNOWLES, Richard. D. Passenger rail privatization in Great Britain and its implications, especially for urban áreas. Journal of Transport Geography. Vol. 6, No. 2, pp. 117-133, 1998.

LOHMANN, Guilherme., OLIVEIRA, Marcus. Vinícius. Oscar. Transporte Ferroviário de Passageiros Turísticos: O estado da arte. Turismo em Análise. v.19, n.1, maio, 2008.

JUNIOR, Agnaldo Oliveira Moura., ABREU, Guilherme Rodrigues., JUNIOR, Zilmar Alcântara., JUNIOR, Dario Moreira Pinto., SHITSUKA, Dorlivete Moreira. Malha Ferroviária de 1890 a 2016: uma estrutura desfragmentada na história brasileira. Research, Society and Development, v. 7, n. 9, p. 01-18, e1379442, 2018.

LIMA, Erikson Teixeira; PASIN, Jorge Antonio Bozoti. Regulação no Brasil: colocando a competitividade nos trilhos. Revista do BNDES, v. 6, n. 12, p. 188, 1999.

MARCONI, M. A., LAKATOS, E. M., Metodologia do trabalho científico: procedimentos básicos, pesquisa bibliográfica, projeto e relatório, publicações e trabalhos científicos. 7. ed. – 6. reimpr. São Paulo: Atlas: 2011.

MINISTÉRIO DA INFRAESTRUTURA. Investimentos.

MINISTÉRIO DA INFRAESTRURUA. Síntese do Setor Ferroviário.

POCHMANN, M. Estado e Capitalismo no Brasil: a inflexão atual no padrão das políticas públicas no ciclo da nova república. Edu. Soc., Campinas, v. 38, n. 139, p. 309-330, jun. 2017.

RESENDE, Paulo. Tarso. Vilela., OLIVEIRA, Marcos. Paulo. Valadares., SOUZA, Paulo Renato. Análise do Modelo de Concessão no Transporte Ferroviário Brasileiro: a Visão dos Usuários. Revista do Mestrado em Administração e Desenvolvimento Empresarial da Universidade Estácio de Sá. ano 9, v.13, n.3, p.40-59, setembro/dezembro, Rio de Janeiro, 2009.

SANTOS, D. B., LIMA, R. C., BASSI, R. L., RODRIGUES, E. F., MAIELLARO, V. R. A Infraestrutura do Transporte Ferroviário no Brasil. South American Development Society Journal. Vol. 04, Nº10 Ano 2018.

Published
2020-10-28
How to Cite
Borges da Silva, V., Trajano Vieira, E., de Sá Rodrigues, M., & Aparecida Araújo Querido Oliveira, E. (2020). ANALYSIS OF THE IMPACTS OF THE RAILWAY LOAD SECTOR CONCESSION IN THE 1990S. Interação - Revista De Ensino, Pesquisa E Extensão, 22(2), 37 - 48. https://doi.org/10.33836/interacao.v22i2.368