Representações sociais de metáforas no estudo de língua portuguesa

Abstract

This article aims to elucidate the social representation of metaphor teaching by high school teachers, in the sense of establishing possible relationships between such representations and the difficulties presented by students in the process of understanding the Portuguese language. In this way, we investigated the metaphor for its relevance in communication and for its teaching at this school stage, considering the fuller participation of young people in sociocultural practices and in ENEM assessments that involve this theme, in view of the problem of low performance of the evaluated students. For this, we carried out a qualitative and bibliographic research based on information collected in guiding documents on language teaching. Thus, we present and analyze ENEM's questions about metaphor, teachers' discourses about the teaching of this object in schools and, based on a questionnaire answered by thirteen teachers collected in a dissertation, we made a rhetorical analysis, based on the precepts of the New Rhetoric and in the Theory of Social Representations. Based on the results found, it seems that students have difficulty in understanding the text, although the metaphor is supposedly taught by teachers in the subject in basic education.

References

BARROS, Ivone Lino de Barros. Metáfora Conceptual: uma estratégia para o desenvolvimento da interpretação. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Instituto Federal do Espírito Santo. p. 81, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Relatórios Pedagógicos, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames educacionais/enem/resultados/relatorios-pedagogicos. Acesso em 5 de novembro 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Educação é a base, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em 06 junho de 2021.

CABANAS, Maria Inmaculada Chao. A matemática escolar, uma representação social da ciência matemática. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estácio de Sá, Rio de Janeiro, p.139, 2017.

CARVALHO, Maurício de Brito; SOUZA, Ana Claudia de. As metáforas e sua relevância no processo de ensino aprendizagem de língua estrangeira. Fragmentos, n. 24, p. 29 – 44, 2003. Disponível em https://periodicos.ufsc.br/index.php/fragmentos/article/view/7657. Acesso em 14/04/2021.

CHAUÍ, Marilena. Cultura, Democracia e Socialismo. In: CHAUÍ, Marilena. Cidadania Cultural: o direito à cultura. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2006, p. 129 - 147. Disponível em: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/secret/CyE/cye3S2a.pdf. Acesso em: 08 mar. 2020.

CHAUÍ, Marilena. Cultura e democracia. En: Crítica y emancipación: Revista latinoamericana de Ciencias Sociales. Año 1, n. 1, jun. 2008. Buenos Aires: CLACSO, 2008. Disponível em: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/secret/CyE/cye3S2a.pdf. Acesso em: 08 mar. 2020.

GARCIA, Othon M. Comunicação em prosa moderna: aprenda a escrever, aprendendo a pensar. 13 ed. Rio de Janeiro: Ed. da Fundação Getúlio Vargas, 1986.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Histórico, 2020. Brasília. Inep, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/institucional/historia. Acesso em 17 julho de 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. IDEB. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica. Apresentação, 2018. Disponível em http://portal.mec.gov.br/conheca-o-ideb. Acesso em 05 nov. 2021.

LAKOFF, George; JOHNSON, Mark. Metáforas da vida cotidiana. Trad. Maria Sophia Zanotto e Vera Maluf. São Paulo. EDUC-PUC-SP e Mercado das Letras, 2002.

KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça. Desvendando os segredos do texto. 6. ed. São Paulo Cortez, 2009.

MARTINS, Nilce Sant’Anna. Introdução à estilística: a expressividade na língua portuguesa. São Paulo: EDUSP, 1989.

MAZZOTTI, Tarso; ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith. Análise retórica na pesquisa em representações sociais. In: ALVES-MAZZOTI, A.J.; FUMES, Neiza de Lourdes F.; AGUIAR, Wanda Maria Junqueira (Org.) Estudo sobre a atividade docente: aspectos teóricos metodológicos em questão. São Paulo, EDUC; EDUFAL, 2010, p. 71-88.

MONTEIRO, Loreta Russo. Figuras de linguagem: da retórica à aula de língua portuguesa. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 150, 2017. Disponível em: https://www.teses.usp.br/index.php?option=com_jumi&fileid=17&Itemid=160&id=B7A42B596A5B&lang=pt-br. Acesso em: 28 de nov. de 2021

MOSCOVICI, Serge. Representações sociais: investigações em psicologia social. Trad. de Pedrinho A. Guareschi. 5 ed. Petrópolis: Vozes, 2007.

MOSCOVICI, Serge. A psicanálise, sua imagem e seu público. Trad. de Sonia Fuhrmann. Petrópolis: Vozes, 2012.

PERELMAN, Chaim, OLBRECHTS-TYTECA, Lucie. Tratado da Argumentação. A Nova Retórica. Trad. de Maria Ermantina Galvão G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

POLETTO. Adriana Antunes de Almeida. O aprendizado da metáfora na infância e sua relação com a construção do sonho. Estudos de Psicanálise. Belo Horizonte. n. 50, p. 21–26, dezembro, 2018.

SELLA, Poliana. Enem: catálogo de questões de língua portuguesa separadas por conteúdo/assunto (2009 a 2017). MEC Instituto Federal do Paraná – Campos Cascavel, 2018.

Published
2022-07-26
How to Cite
de Lima, M. T., & Cabanas, M. I. C. (2022). Representações sociais de metáforas no estudo de língua portuguesa. Interação - Revista De Ensino, Pesquisa E Extensão, 24(1), 107 - 121. https://doi.org/10.33836/interacao.v24i1.676