DISTANCE EDUCATION

A REFLECTION IN THE STUDENTS PERSPECTIVES

Abstract

This article seeks to understand the perception of students enrolled in distance education centers of a University Center regarding the contributions of this teaching modality to their personal and professional development and development. Qualitative in nature, this research has 70 students from centers in 16 cities in the Southern Region of Minas Gerais as participants. An online questionnaire, prepared on the Google Forms platform, was used as data collection instruments, which was sent to students online, through institutional e-mail and whose results were analyzed using the technique of Content Analysis. The results pointed to the importance of the pole in the realization of the EAD course, in professional training and in relation to work and employment. Many respondents cite the existence of the center in their city as a facilitating factor and practicality for carrying out the course. A relevant majority considers the distance learning modality important in relation to training and still cite it as a transformation factor and knowledge generator.

 

Author Biographies

Gustavo Andrade Abreu, Centro Universitário do Sul de Minas

Graduado em Administração, Pós-Graduado em Gestão Empresarial com ênfase em Marketing pela Fundação Dom Cabral. Mestrando em Gestão e Desenvolvimento Regional pelo Centro Universitário do Sul de Minas. Atuou como Coordenador de Mercado EaD do Grupo UNIS, responsável pela expansão dos Polos de Educação a Distância da instituição e como Diretor de Novos Negócios da instituição, setor responsável pela Educação Corporativa unidade voltada para atendimento à órgãos públicos e privados. Atualmente Diretor de Marketing e Mercado, também na mesma instituição. Professor no Centro Universitário do Sul de Minas - Grupo UNIS. 

Nilton dos Santos Portugal, Centro Universitário do Sul de Minas

Possui graduação em Administração de Empresas pela Faculdade Cenecista de Varginha, Especialista em Gerência de Empresas, MBA em Finanças, Mestre em Administração e Doutor em Administração pela Universidade Federal de Lavras - UFLA. Atualmente é pró-reitor da Educação a Distância do Grupo Educacional Unis e professor titular nos cursos de graduação e pós-graduação lato sensu e stricto sensu (Mestrado em Desenvolvimento Regional) do Centro Universitário do Sul de Minas. 

Mariana Aranha de Souza, Centro Universitário do Sul de Minas e Universidade de Taubaté

Doutora em Educação: Currículo (2011) e Mestre em Educação: Currículo (2006) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Graduada em Pedagogia pela Faculdade Maria Augusta Ribeiro Daher (2001). Atualmente é Coordenadora Adjunta do Mestrado Profissional em Educação da Universidade de Taubaté e Professora Permanente do Mestrado em Gestão e Desenvolvimento Regional do Centro Universitário do Sul de Minas -UNIS-MG. É pesquisadora do GEPI (Grupo de Estudos e Pesquisas em Interdisciplinaridade) da PUC/SP, do Grupo de Pesquisa Educação: desenvolvimento profissional, diversidades e metodologias da Universidade de Taubaté e do Grupo de Estudos e Pesquisas de Ensino de Ciências e Engenharia - GEPECE, da Escola de Engenharia de Lorena da Universidade de São Paulo - USP. 

References

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BOCCIA, M. B.; TERÇARIOL, A. A. L.; TROVA, A.G. Estilos de aprendizagem na educação a distância. In: Simpósio Internacional de Educação e Tecnologias – CIET / Encontro de Pesquisadores de Educação a Distância – EnPED. São Carlos: UFSCAR, 26 jun. a 13 jul. 2018.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior 2018: notas estatísticas. Brasília, 2019.

FARIA, A. A. et al. A história da Educação a distância no Brasil. Anais do X Congresso Nacional de Educação – Educere – I Seminário Internacional de Representações Sociais, Subjetividade e Educação _SIRSSE. Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2011. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2011/5128_2836.pdf. Acesso em 28 ago. 2020.

GROSSI, M.G.R.; VITAL, F.H. As pesquisas brasileiras e as competências necessárias à prática pedagógica de professores que atuam na EAD. RBAAD – Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância. V. 21. N. 1. p 1-23. Disponível em: http://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/article/view/611. Acesso em: 05 ago. 2022.

LITTO, F. M.; FORMIGA, M. (Orgs.) Educação a Distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2009.

MAIA, C.; MATTAR, J. ABC da EaD – a educação a distância hoje. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.

MILL, D. Docência virtual: uma visão crítica. Campinas: Papirus. 2012.

MOORE, M. G. Teoria da Distância Transacional. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância. São Paulo, ago. 2002.

PORTUGAL, N. S. et al. Educação a Distância: valores que norteiam a escolha. Revista Gestão Organizacional. Chapecó, v. 6, n. 1, p. 93-104, jan./abr. 2013. Disponível em: https://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/rgo/article/view/1830.

SATHLER, L.; JOSGRILBERG, F.; AZEVEDO, A. B. de. Educação a distância – uma trajetória colaborativa. São Paulo: Universidade Metodista de São Paulo, 2008.

SEGENREICH, S. C. D. Ead no Sistema de Educação Superior: questões para a agenda 2011-2020. Anais – ANPED. 2011. (Em CDROM).

SOUZA, W. G. et al. Uma análise crítica sobre as políticas públicas para Educação a Distância. Anais do Congresso ABED, 2016. p. 2-8. Disponível em: http://www.abed.org.br/congresso2016/trabalhos/278.pdf. Acesso em 11 set. 2020.

Published
2022-08-16
How to Cite
Abreu, G. A., Portugal, N. dos S., & de Souza, M. A. (2022). DISTANCE EDUCATION. Interação - Revista De Ensino, Pesquisa E Extensão, 24(2), 1 - 15. https://doi.org/10.33836/interacao.v24i2.700