REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DE UPCYCLING NA FORMAÇÃO TÉCNICA EM MODA

Keywords: Social Representatins, Upcycling, Fashion, Sustainability

Abstract

The present research aimed to investigate the social representations of upcycling by teachers and students at the vocational fashion school at FAETEC-RJ. Based on the Theory of Social Representations (TRS) and on studies on upcycling and sustainability in fashion, the research carried out semi-structured interviews containing a metaphor induction. The results were analyzed using the content analysis technique. Following the sociogenetic approach of TRS, we sought to investigate the processes that form representation: The figurative nucleus, present in the objectification process, and its possible anchoring. The results revealed different representations for students and teachers, corroborating an important point of the Theory of Social Representations: different groups can form different representations about the same object. We consider it important to investigate how teachers and students from a vocational fashion school represent the upcycling object, so that themes related to sustainability can be properly addressed in the curricular matrices. We believe that by investigating the social representations of upcycling for students and teachers, we contribute to a critical reflection about the relationships that are established in the dynamics of a vocational fashion school. In this way, we seek to reflect on the subject, aiming to improve and deepen the upcycling theme in fashion education and its implications on the tripod economic viability, environmental preservation and social justice on which sustainability is supported.

 

Author Biographies

Rafaela Salgueiro, Universidade Estácio de Sá

Mestre em Educação pela Universidade Estácio de Sá-RJ, Professora do Curso de Moda da Fundação de Apoio à Escola Técnica do Estado do Rio de Janeiro (FAETEC). Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Estácio de Sá-RJ, Linha de Pesquisa Representações Sociais e Práticas Educativas.

Rita de Cássia Pereira Lima, Universidade Estácio de Sá

Doutora em Ciências da Educação pela Université René Descartes/Paris V. Professora no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Estácio de Sá-RJ, Linha de Pesquisa Representações Sociais e Práticas Educativas.

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Published
2022-12-26
How to Cite
Salgueiro, R., & Lima, R. de C. P. (2022). REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DE UPCYCLING NA FORMAÇÃO TÉCNICA EM MODA. Interação - Revista De Ensino, Pesquisa E Extensão, 24(3), 135 - 149. https://doi.org/10.33836/interacao.v24i3.715