USE MODIFICATION (RETROFIT) OF BUILDINGS

Structural impact

Keywords: Structural analysis, Use modification, Retrofit, Structural modelling

Abstract

Readjustment/retrofit of the internal layout of buildings can be conducted to modify the use, modernization of buildings and / or to meet current regulatory requirements. When this occurs, it is important to conduct a structural analysis of the building to verify if this resistant capacity to support the loads of the new use, verifying if the new loads are compatible with an existing structure. Thus, the present work aims to evaluate the impacts of use modification in a fictitious building, considering the modification of residential use for use as a school. For this, two models were performed (one for each use) and comparisons were made through the percentage differences between the dimensioned reinforcement for the gate elements of the building. The necessary results that the change of use caused changes in the internal efforts required and, consequently, in the amount of steel needed for the slabs, beams and pillars of the building. The biggest changes in the amount of reinforcement were verified in the slabs and beams, which occurred in up to, respectively, 72.7% and 50.0%; these changes were not as important on the pillars, form tattoos increased by up to 25.0%. Thus, it is quantitatively observed the need to carry out a structural analysis of buildings when they are subjected to change in use due to new loads that may occur when their use is modified.

Author Biographies

Valdir Moraes Pereira, Universidade de São Paulo - POLI-USP

Possui Doutorado e Mestrado em Engenharia Civil pela Faculdade de Engenharia Civil, Arquitetura e Urbanismo da Universidade Estadual de Campinas (2011), onde atuou em trabalhos de pesquisa com argamassas autonivelantes, resíduos de porcelana, permeabilidade e durabilidade de concretos, atuando também nas seguintes linhas de pesquisa e desenvolvimento: reciclagem de resíduos de construção, ciência e engenharia dos materiais. Possui MBA - Gestão de Negócios (Universidade Nove de Julho-SP - 2010), graduação em Engenharia Civil (UAM, 2013) e Tecnologia em Construção Civil (UNICAMP - 2004). Atuou como Pesquisador do Laboratório de Materiais de Construção (LMCC-IPT) do Instituto de Pesquisas Tecnológicas do Estado de São Paulo (IPT). Atualmente atua como professor da Universidade São Judas Tadeu. Já foi coordenador dos cursos de Engenharia Civil e Arquitetura na Universidade Anhanguera (SP) e atuou como professor do curso de Engenharia Civil da Universidade Anhembi Morumbi e Universidade Nove de Julho (Uninove)

Ana Carolina Fernandes, Universidade São Judas Tadeu (USJT)

Engenheira Civil com mestrado em Engenharia Civil. Tem experiência na área de Engenharia Civil, com ênfase em Projetos Estruturais e Materiais e Componentes de Construção

 

Nestor Kenji Yoshikawa, Universidade São Judas Tadeu (USJT) e Instituto de Pesquisas Tecnológicas (IPT)

Graduação em geologia pelo Instituto de Geociências, Universidade de São Paulo -USP (1979), mestrado em Engenharia Mineral - Departamento de Engenharia de Minas de Petróleo - Escola Politécnica USP (1990) e doutorado em Engenharia - Departamento de Engenharia de Minas de Petróleo (1997) da Escola Politécnica da USP. Atualmente é Pesquisador nível III do Instituto de Pesquisas Tecnológicas do Estado de São Paulo. Tem experiência na área de Geotecnia, Mecânica de Solos, Mecânica de Rochas, Geociências, com ênfase em Geologia Ambiental, atuando principalmente nos seguintes temas: meio ambiente, túneis, taludes , avaliação de custos, análise de riscos ambientais, gestão de áreas contaminadas e gerenciamento de resíduos. Docente do curso de Gerenciamento de Áreas Contaminadas - EAD/INCT/EPUSP, Docente do Mestrado Profissionalizante - IPT, Docente do curso de pós graduação e graduação da Univesidade São Judas Tadeu - USJT. Docente pesquisador do Instituto Ânima

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Published
2022-12-17
How to Cite
Pereira, V. M., Fernandes, A. C., & Yoshikawa, N. K. (2022). USE MODIFICATION (RETROFIT) OF BUILDINGS. Interação - Revista De Ensino, Pesquisa E Extensão, 24(2), 77 - 92. https://doi.org/10.33836/interacao.v24i2.718