AUDITING NURSE: THE SOCIALIZATION PROCESS IN PROFESSIONAL CHOICE

Keywords: Auditing nurse. Socialization process. Professional trajectory. Human development.

Abstract

The professional choice is a moment of great responsibility, in which many young people can experience this process with great difficulty and uncertainty. Remembering moments lived can promote security at the moment of the final decision, so it was aimed to know the influences of socialization processes, primary and secondary on the professional trajectory of an audit nurse (AE). A case study was carried out, based on a biographical-narrative research, approved by CEP-UNITAU under number 2,975,245, with a qualitative approach, in the Paraíba Valley of São Paulo. For the construction of (auto) biographical data, a sociodemographic and training form of the EA was used, and the interview biographical, carried out in three moments, from the following triggering question: “Considering that the process of training nurses is essentially for the care practice, tell me how your professional trajectory in AE happened?”. The analysis of the narrative showed that the choice of profession was a critical incident in the professional trajectory of EA, which occurred at the age of 20 and was characterized as a period of personal and professional development in his life. So the socialization groups, primary and secondary, not only influenced but also defined their choice of career, in which remarkable events and people were especially important throughout their professional trajectory.

Author Biographies

Magali Beatris da Silva Monteiro, Universidade Taubaté

Mestre em Desenvolvimento Humano pela Universidade de Taubaté - UNITAU (2020). Atuou como enfermeira intensivista no Hospital Regional de Taubaté de 2010 a 2015, enfermeira auditora no Esquadrão de Saúde de Guaratinguetá de 2015 a 2020 e atualmente é responsável técnica pela Chefia de Enfermagem do Hospital desta unidade. Membro do Grupo de Estudos e Investigações sobre Pesquisa Qualitativa.

Maria Angela Boccara De Paula, Universidade de Taubaté (UNITAU)

Doutora em Enfermagem pela Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo - EEUSP(2000; 2008). Professor Assistente Doutor do Departamento de Enfermagem e Nutrição da Universidade de Taubaté. Coordenador do Curso de Especialização (Latu-Senso) de Enfermagem em Estomaterapia da Universidade de Taubaté. Coordenador Adjunto e Docente do Programa de Mestrado em Educação e Desenvolvimento Humano (Strictu Senso) da Universidade de Taubaté. Membro Titular da Associação Brasileira de Estomaterapia: estomias, feridas e incontinências SOBEST (TiSOBEST) . Vice-Presidente da SOBEST na gestão 2012-2014, Presidente da gestão 2015-2017. Presidente da SOBEST - gestão 2018 - 2020 , Editor da Revista Estima ? Brazilian Journal of Enterostomal Therapy.. Membro Pleno do World Council of Enterostomal Therapist (WCET) e do Comitê de publicação (gestão 2012-14), (2014-16) e (2018-20).Tem experiência na área de Enfermagem, com ênfase em Estomaterapia, atuando principalmente em estomaterapia e saúde coletiva, assistência, ensino e pesquisa.Desenvolve trabalho integrado com profissionais de Saúde e Educação especialmente relacionado as ações de Educação em Saúde.Pesquisas na área de Enfermagem em Estomaterapia, Educação, Representações e (auto) biografias.

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Published
2021-11-07
How to Cite
da Silva Monteiro, M. B., & Boccara De Paula, M. A. (2021). AUDITING NURSE: THE SOCIALIZATION PROCESS IN PROFESSIONAL CHOICE. Interação - Revista De Ensino, Pesquisa E Extensão, 23(2), 26 - 42. https://doi.org/10.33836/interacao.v23i2.496