POLÍTICAS DE FORMAÇÃO CONTINUADA PARA PROFESSORES INICIANTES EM SOBRAL/CE

Keywords: Continuing Education, Educational Policy, Beginning Teachers

Abstract

The municipality of Sobral/CE has been leading a spectacular case of improvement in the performance of students in Elementary School, despite the worrying state of education in Brazil. This study aims to know the continuing education policies for beginning teachers in this municipality, analyze the official data from external evaluations and discuss the possibility of modeling this educational organization. It is structured as applied and descriptive in nature, based on a bibliographic survey, with a qualitative approach and content analysis. Interviews and forms made by the authors of the two doctoral theses on the subject were used as instruments for collecting data. The results demonstrate that the organizational culture and solidified in public policies in this city is already formalized in the legislation, supports the entire educational system and directs the daily work at school, with the target audience, which are teachers and students. The continuity of this policy is perceived, differently from what is observed in other regions and municipalities. Sobral's public policies for initial education had an impact on the lives of teachers and students, because the expansion of the cultural repertoire of one expands the repertoire of the other. The encouragement each day and the search for the best that can be offered to students was part of this project.

e best that can be offered to students was part of this project.

Author Biographies

Zuleika Zamoner, Universidade de Taubaté - Unitau
Graduated in History from UNOESC - Campus Chapecó - SC (1999), Latu Sensu Postgraduate in History, City, Culture and Power from UNOCHAPECÓ - SC (2003) and graduated in Pedagogy from UNIGRAN - MS (2010). She has experience in project management, professor of History in elementary, high school and EJA, teacher with early years and seniors, teacher of computer room and school management. Currently works at EE Prof Nelson Ferreira da Silva, effective and at EMEF Norma de Conti Simão, effective, both in São José dos Campos - SP and has a Master's Degree in Education from the University of Taubaté - UNITAU - SP. He participates in the research group "Nucleus of Interdisciplinary Studies and Research in Knowledge and Practices in Distance Education" and his line of research is Teacher training and professional development and Knowledge and practices in the use of technologies in education.
Lilian Flávia Anorozo Nunes , Universidade de Taubaté – Unitau.

Mestre em Educação pela Universidade de Taubaté  – UNITAU – SP, é graduada em Pedagogia (UNICID) e em Direito (UNITAU). Atualmente é estatutária da Prefeitura Municipal de Ubatuba e sua linha de pesquisa é a Formação Docente e Desenvolvimento Profissional.

Thiago Rocha Amaro, Universidade de Taubaté – Unitau.

Mestre em Educação pela Universidade de Taubaté – UNITAU – SP e graduado em Educação Física (UNITAU), sua linha de pesquisa é a Formação Docente e Desenvolvimento Profissional.

Patrícia Ortiz Monteiro , Universidade de Taubaté – Unitau.

Doutora em Ciências Ambientais pela Universidade de Taubaté – UNITAU – SP  e Professora do Mestrado em Educação e em Desenvolvimento Humano da Universidade de Taubaté, participa dos grupos de pesquisas “Núcleo de Estudos e Pesquisas Interdisciplinares em Saberes e Práticas em Educação à Distância” e o GT de Representações Sociais da ANPEPP.

References

ANDRÉ, M. E. D. A. Políticas e programas de apoio aos professores iniciantes no Brasil. Cafajeste Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 145, p. 112-129, abr. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742012000100008&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 22 mar. 2020.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Editora 70, 1977. 229 p. Tradução de Luís Antero Reta e Augusto Pinheiro. Disponível em: file:///C:/Users/iccul/Downloads/BARDIN%20- %20An%C3%A1lise%20de%20conte%C3%BAdo.pdf. Acesso em: 21 nov. 2020

BECSKEHÁZY, I. Institucionalização do direito à educação de qualidade: o caso de Sobral, CE. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-04122018-175052/pt-br.php. Acesso em: 24 mar. 2020.

BRASIL. MEC. Decreto nº 6.094 de 24 de abril de 2007. Dispõe Sobre a Implementação do Plano de Metas Compromisso Todos pela Educação.

Site QEDU.org.br. Disponível em: https://www.qedu.org.br/cidade/3692-sobral/ideb. Acesso em: 23 mar. 2020.

BRASIL. Plano Nacional de Educação: olhares sobre o andamento das metas / Ana Valeska Amaral Gomes, organizadora. – Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2017. Disponível em: http://bd.camara.gov.br/bd/handle/bdcamara/33101. Acesso em: 22 mar. 2020.

BUENO, B. O. O método autobiográfico e os estudos com histórias de vida de professores: a questão da subjetividade. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.28, n.1, p. 11-30, jan./jun. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/fZLqw3P4fcfZNKzjNHnF3mJ/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: mai. 2019.

CALIL, A. M. G. C. A formação continuada no município de Sobral (CE). 202 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/bitstream/handle/16139/1/Ana%20Maria%20Gimenes%20Correa%20Calil.pdf. Acesso em: 14 jan. 2020.

CALIL, A. M. G. C.; ANDRÉ, M. E. D. A. Uma política de formação voltada aos professores iniciantes de Sobral – CE. Revista Diálogo Educacional, [S.l.], v. 16, n. 50, p. 891-909, jul. 2016. ISSN 1981-416X. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/2884/2806. Acesso em: 22 mar. 2020.

DAY, C. Desenvolvimento profissional de professores: os desafios da aprendizagem permanente. Porto: Porto Editora, 1999. Cap. 3, p. 85-114.

GARCÍA, C. M. Desenvolvimento Profissional: passado e futuro. SÍSIFO, REVISTA DE Ciências da Educação. n.º 8, p. 7-22, jan/abr., 2009. Disponível em: http://www.unitau.br/files/arquivos/category_1/MARCELO_Desenvolvimento_Profissional_Docente_passado_e_futuro_ 1386180263.pdf. Acesso em: 20 jul. 2019.

GARCÍA, C. M. Políticas de inserción a la docencia: Del eslabón perdido al puente para el desarrollo profesional docente. PREAL - GTD (Grupo de trabajo sobre desarrollo profesional docente en América Latina), Bogotá, noviembre de 2006. Disponível em: http://www.ub.edu/obipd/docs/politicas_de_insercion_a_la_docencia_del_eslabon_perdido_al_puente_ para_el_desarrollo_profesional_docente_garcia_c_m.pdf. Acesso em: 30 mar. 2020.

GATTI, B. A; SÁ BARRETO, E. S; ANDRÉ, M. E. D. A. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: UNESCO, 2011. 300 p. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000212183. Acesso em: 14 abr. 2019.

GATTI, B. A. et al. Professores do Brasil: novos cenários de formação / Bernardete Angelina Gatti, Elba Siqueira de Sá Barretto, Marli Eliza Dalmazo Afonso de André e Patrícia Cristina Albieri de Almeida. – Brasília: UNESCO, 2019, 351p. Disponível em: file:///C:/Users/iccul/Downloads/367919por.pdf. Acesso em: 25 mar. 2019.

GATTI, B. A. Formação de professores: condições e problemas atuais. Revista Brasileira de Formação de Professores - RBFP, vol. 1, n. 1, p.90-102, maio/2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v31n113/16.pdf. Acesso em: 28 abr. 2019.

HUBERMAN, M. et al. O ciclo de vida profissional dos professores. In: Vidas de Professores. Portugal: Porto Editora, 1992. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4955745/mod_resource/content/1/Huberman-m-o-ciclo-de-vida-profissional-.pdf. Acesso em: 29 mar. 2021.

MORGADO, J. C. Identidade e Profissionalidade docente: sentidos e (im)possibilidades. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 19, n. 73, p. 793-812, out./dez. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ensaio/v19n73/04.pdf. Acesso em: 25 jun. 2019.

NÓVOA, A. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cad. Pesqui. São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1106 -1133, dez. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742017000401106&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 29 mar. 2020.

PACHECO, J. Aprender em comunidade. São Paulo: Edições SM, 2014. Disponível em: https://cidadeseducadoras.org.br/wp-content/uploads/2018/04/aprender-em-comunidade.pdf. Acesso em: 2 abr. 2020.

STUCKY, R. M. M. As Políticas Públicas e a Exclusão na Conquista do Direito Universal à Saúde. In: BONETI, Lindomar Weller (Coord). Educação, exclusão e cidadania. Ijúi: Unijúi, 1997.

TARDIF, M.; RAYMOND, D. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação & Sociedade, ano XXI, n 209 o 73, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/Ks666mx7qLpbLThJQmXL7CB/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: ago. 2019.

VEENMAN, S. (1984). Perceived Problems of Beginning Teachers. Review of Educational Research, 54(2), 143-178. In: MARCELO GARCÍA, C. Políticas de inserción a la docencia: Del eslabón perdido al puente para el desarrollo profesional docente. PREAL - GTD (Grupo de trabajo sobre desarrollo profesional docente en América Latina), Bogotá, noviembre de 2006. Disponível em: http://www.ub.edu/obipd/docs/politicas_de_insercion_a_la_docencia_del_eslabon_perdido_al_puente _para_el_desarrollo_profesional_docente_garcia_c_m.pdf. Acesso em: 30 mar. 2020.

Published
2021-07-10
How to Cite
Zamoner, Z., Anorozo Nunes , L. F., Rocha Amaro, T., & Ortiz Monteiro , P. (2021). POLÍTICAS DE FORMAÇÃO CONTINUADA PARA PROFESSORES INICIANTES EM SOBRAL/CE. Interação - Revista De Ensino, Pesquisa E Extensão, 23(1), 78-94. https://doi.org/10.33836/interacao.v23i1.519