PEDAGOGIC INNOVATIONS AND EDUCATION 4.0 CONCEPTS

A STUDY IN MILITARY INSTITUTIONS IN BRAZIL

Keywords: Pedagogical Innovation, Education 4.0, media, Brazilian army, Teacher training

Abstract

This article aims to understand whether there are constituent elements of pedagogical innovations related to Education 4.0 in Military Schools and, if so, how this occurs. Of a qualitative-quantitative nature, this research has 288 teachers as participants, 39 from AMAN and 249 from Colégios Militares do Brasil. As instruments of data collection, an online questionnaire, prepared on the Google Forms platform, which was sent to teachers online, individual semi-structured interviews, carried out in person and documentary research. The data, collected in 2020, were analyzed using the Content Analysis technique. The results allowed an important reflection on pedagogical innovations, media and Education 4.0, based on the observation that innovations happen as there is a constant personal and institutional training process. There was a trend towards a decrease in lectures and an increase in more collaborative strategies, such as problematization and projects, including different technologies and digital media, including VLE. For the researched group, innovation and management of practices are directly related to the methodologies used during the educational process.

Author Biographies

Mariana Aranha de Souza, Centro Universitário do Sul de Minas - UNIS-MG e Universidade de Taubaté

Doutora em Educação: Currículo (2011) e Mestre em Educação: Currículo (2006) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Graduada em Pedagogia pela Faculdade Maria Augusta Ribeiro Daher (2001). Atualmente é Coordenadora Adjunta do Mestrado Profissional em Educação da Universidade de Taubaté e Professora Permanente do Mestrado em Gestão e Desenvolvimento Regional do Centro Universitário do Sul de Minas -UNIS-MG. É pesquisadora do GEPI (Grupo de Estudos e Pesquisas em Interdisciplinaridade) da PUC/SP, do Grupo de Pesquisa Educação: desenvolvimento profissional, diversidades e metodologias da Universidade de Taubaté e do Grupo de Estudos e Pesquisas de Ensino de Ciências e Engenharia - GEPECE, da Escola de Engenharia de Lorena da Universidade de São Paulo - USP. 

Stenio Augusto de Oliveira, Academia Militar das Agulhas Negras - AMAN

Mestre em Educação pela Universidade de Taubaté.  Bacharel em Ciências Militares pela Academia Militar das Agulhas Negras (AMAN) (2000) e  Bacharel e Licenciado em Educação Física pela Escola de Educação Física do Exército (2006). Atualmente é professor/instrutor da Academia Militar das Agulhas Negras. 

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Published
2022-12-26
How to Cite
Souza, M. A. de, & Oliveira, S. A. de. (2022). PEDAGOGIC INNOVATIONS AND EDUCATION 4.0 CONCEPTS. Interação - Revista De Ensino, Pesquisa E Extensão, 24(3), 74 - 94. https://doi.org/10.33836/interacao.v24i3.712